دکتر احمد قمی فر / دسته‌بندی نشده / هر آنچه لازم است در مورد بهترین متخصص مغز و اعصاب بدانید!
۱۱ دقیقه
بهترین متخصص مغز و اعصاب

هر آنچه لازم است در مورد بهترین متخصص مغز و اعصاب بدانید!

آنچه می خوانید...
مغز

امروزه روزانه افراد بسیار زیادی برای تشخیص و درمان انواع بیماری های مغز و اعصاب راهی بیمارستانها و مراکز درمانی می شوند، این عارضه ها می تواند شامل بروز سردرد و یا حتی سکته مغزی باشد.

برای اینکه از روند درمانی تان اطمینان کامل حاصل کنید مستلزم آن است بهترین متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات را انتخاب کنید و در مورد تمامی بیماری ها اعم از مشکلات ستون فقرات گرفته تا صرع و آلزایمر باید به وی مراجعه کنید. زیرا سیستم عصبی و مغزی در انسان به عنوان فرمانده کل بدن شناخته می شوند و اگر اختلالی در عملکرد این ناحیه ایجاد شود زندگی انسان را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

به دلیل اهمیت انتخاب بهترین متخصص مغز و اعصاب از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله همراه ما باشید تا بتوانیم شما را در این مسیر همراهی کنیم.


متخصص مغز و اعصاب کیست ؟

متخصص مغز و اعصاب( neurologist )  کسی است که در زمینه مغز و اعصاب دوره های آموزشی تخصصی را گذرانیده است. در واقع این دسته از متخصصین می توانند روند تشخیص و درمان تمامی مشکلات و بیماری هایی که در بخش  های مختلف سیستم عصبی مرکزی ایجاد شده اند را انجام دهند.

اقداماتی که در حوزه کاری متخصص مغز و اعصاب قرار می گیرد بسیار متنوع و گسترده می باشد اما همه آنها به نوعی با سیستم اعصاب مرکزی و محیطی در ارتباط هستند. در واقع تمرکز متخصص مغز و اعصاب بر تشخیص، درمان و مدیریت بیماری های مغز و اعصاب است.

تخصص مغز و اعصاب از دوران جنینی با بررسی و درمان بیماری های نورو ژنتیک آغاز شده و به دوران نوجوانی، بزرگسالی، میانسالی و سالمندی ادامه می یابد. هر گونه مشکل و یا عارضه در مغز، نخاع، و اعصاب پیرامونی در ابتدای امر باید توسط متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات بررسی شود. در بسیاری از موارد حتی متخصص مغز و اعصاب پس از معاینه و بررسی، در صورت نیاز، شما را برای بررسی های بیشتر به جراح مغز و اعصاب معرفی خواهد کرد.


آشنایی با سیستم عصبی انسان

سیستم عصبی انسان از مغز، ستون فقرات، نخاع و اعصاب پیرامون تشکیل شده است و به دو بخش مرکزی و محیطی تقسیم می شود

  1. بخش مرکزی: شامل نخاع و اعصاب
  2. بخش محیطی: شامل اعصاب حسی و حرکتی

به طور کلی سیستم عصبی وظیفه حرکت ، تعادل و هماهنگی بدن را بر عهده دارد و یک شبکه بسیار پیچیده و حساس در بدن انسان می باشد. دستگاه عصبی با داشتن نورون ها ، تحریکات حس شده را به مغز انتقال می دهد و در مقابل تحریکات حس شده واکنش نشان می دهد.

اغلب این تحریکات توسط نورون های واسط صورت خواهد گرفت و این تحریکات موجب تولید مواد شیمیایی می شوند ، این واسطه های شیمیایی از راس انشعابات انتهایی اکسون و دندریت که اغلب اندامک های جسم سلولی را دارا هستند ، تولید می شود.

سیستم عصبی بدن انسان

پزشک متخصص مغز و اعصاب به درمان بیماری هایی چون درد پشت گردن ، دیسک های فتق ، آرتریت نخاعی و همچنین اختلالات دیگری چون اختلالات نروپاتی، آسیب به سر و بیماری پارکینسون، ام اس و…. می پردازد.

علت مراجعه به متخصص مغز و اعصاب

بهترین متخصص مغز و اعصاب مبتنی بر تخصص خود ، قادر است اقدام به درمان بیماری ‌های مغز و اعصاب از طریق مناسب ترین و بهترین روش ‌های درمانی در این زمینه نماید.

در صورت بروز مشکلاتی از قبیل عارضه های زیر باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید :

  • سردرد و سرگیجه
  • فراموشی
  • اختلالات حافظه
  • تشنج
  • گزگز کردن و مور مور شدن دست و پا
  • کمردرد و اختلال در راه رفتن
  • ضعف یا فلج دست و پا
  • اختلال میزان هوشیاری
  • لرزش بدن یا کند شدن حرکات بدن
  • اختلالات خواب
  • مشکلات نخاعی
  • عفونت‌های سیستم عصبی مانند آنسفالیت، هیدروسفالی، مننژیت یا آبسه مغزی

بیماری هایی که مربوط به متخصص مغز و اعصاب می باشد

اختلالات خواب

اختلالات خواب به هرگونه مشکلی در ارتباط با خوابیدن،کم خوابی، دیر به خواب رفتن، خواب بی کیفیت و … گفته می شود که می تواند بر کیفیت زندگی تاثیر مستقیمی بگذارد. این اختلال در اثر عواملی همچون استرس و اضطراب ، فعالیت بیش از حد در طی روز ، افکار پریشان و … رخ دهد

اختلالات خواب

درمان دیسک کمر و دیسک گردن

بیماری های مربوط به کمر و گردن مشکلات فیزیکی بدن هستند، کهبه علت فشاری که به بدن وارد میشود ، دیسکهای این نواحی از بدن دچار بیرون زدگی می شود. باید بدانید که بیماری های دیسک گردن و کمر قابل بهبود کامل نیستند اما با تقویت ستون فقرات می توان درد را کمتر کرد و از ایجاد مشکلات بیشتر در آینده هم جلوگیری کرد.

آلزایمر

آلزایمر بیماری تخریب کننده سلول های بافت خاکستری مغز می باشد که علت بروز این بیماری پیشرونده رسوب ماده ای به نام آمیلویید یا تنگل است که موجب از بین رفتن سلول های خاکستری مغز و زوال عقل می گردد.

درمان سردرد های شدید
سردردهای ناشی از اعصاب درگیر شده در پس سر صورت دردی شدید و آزار دهنده حس می شوند که گاهی به پیشانی و حتی اطراف و زیر چشم ها نیز انتشار می‌یابند؛ معمولاً فرد بعد از مدتی پس از خم کردن گردن برای مطالعه ویا هنگام کار با موبایل و… دچار این نوع سردرد می‌شود.

بلوک عصب درمان ساده ای است که با تزریق دارو در اطراف اعصاب پس سری بزرگ و کوچک که پشت سر و درست بالای گردن واقع شده اند، این نوع درد ها را درمان می کند.

همچنین موارد زیر مرتبط به متخصص مغز و اعصاب می باشد:

  • که شامل سردرهای میگرنی، عصبی و … است.
  • بیماری های عروق مغزی مثل تنگی عروق مغز
  • بیماری اختلال حرکتی مثل پارکینسون
  • بیماری صرع و حمله های تشنجی
  • آلزایمر (فراموشی)
  • دمانس عقلی
  • سکته مغزی
  • تومور مغزی
  • تومور نخاعی
  • انواع گردن درد
  • بیماری آفازی (اختلالی که در آن بیمار قدرت تکلم خود را از دست می دهد)
  • بیماری اتاکسی (ناهماهنگی و بی نظمی در حرکات عضلات)

اقدامات تشخیصی که توسط بهترین متخصص مغز و اعصاب انجام می شود

پزشک متخصص مغز و اعصاب در ابتدا برای تشخیص بیماری های مغز و اعصاب ، معاینات بالینی را به منظور بررسی بیشتر اختلالات اعصاب و سیستم عصبی انجام می دهد.

سایر اقدامات تشخیصی شامل مواردی می باشد که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد:

نوار چشم

پزشک متخصص به کمک نوار چشم می تواند رفلکس های عصب چشم را بررسی نماید ، این روش تشخیصی هیچ گونه دردی ندارد.

نوار عصب و عضله

در صورتی که بیمار مبتلا به بیماری هایی مانند دیسک کمر باشد برای تشخیص دقیق تر اعصاب مغز و رفلاکس عضلات ، از نوار عصب و عضله استفاده می شود.

نوار مغز

به منظور بررسی امواج مغزی بیمار از نوار مغزی استفاده می گردد ، این روش نیز دردی به همراه ندارد و برای خانم های باردار نیز مشکلی ایجاد نمی کند.

ام آر آی

جهت بررسی دقیق تر مشکلات اعصاب مغز ، از این شیوه استفاده به عمل می آید. ام آر آی برخلاف سایر روش های مذکور با تابش اشعه همراه بوده و با نفوذ به لایه های زیرین بدن ، دقیق ترین نتایج را به دنبال دارد.

از آزمایش خون ، سونوگرافی ، سی تی اسکن ، تی سی سی دی و کالر داپلر نیز  می توان به عنوان روش های دیگر تشخیص بیماری های مغز و اعصاب اشاره نمود.


تفاوت متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب

باید بدانید که جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) با یکدیگر متفاوت هستند. هر دو این افراد دانش تخصصی در مورد عملکرد سیستم عصبی مغز دارند.

متخصص مغز و اعصاب

اما متخصص مغز و اعصاب با استفاده از روش های غیر جراحی به درمان بیماران میپردازند این بیماری های می تواند شامل ام اس، تشنج، پاکینگسون و … شود.

جراح مغز و اعصاب می تواند علاوه بر تجویز دارو و ارائه روش های غیر جراحی ، به درمان بیماری با جراحی نیز بپردازند. برخی از بیماری هایی که نیاز به جراحی دارند شامل آنوریسم مغزی، تومور مغزی، دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی و .. می شود.

انتخاب بهترین متخصص مغز و اعصاب

بررسی سایقه پزشک

سابقه پزشکی متخصص مغز و اعصاب

شاید افراد زیادی باشند که  موفق به گذراندن دوره های لازم و اخذ مدارک مربوطه شده اند اما این دلیل بر مجرب بودن آنها نیست. پزشکانی که در این حوزه فعالیت گسترده دارند و با انجام درمان های مناسب توانسته اند رضایت بیمار های خود را جلب کنند. آنچه مسلم است نتیجه درمان به تجربه و مهارت پزشک نیز وابسته است. داشتن یک سابقه کاری خوب پزشک می تواند دلیل خوبی برای انتخاب وی به عنوان بهترین متخصص مغز و اعصاب باشد.

پرس وجو از بیماران

بیماران قبلی یک پزشک که تحت درمان توسط وی قرار گرفته اند بهترین گزینه برای پرس و جو هستند. البته که شرایط هر بیمار با بیماران دیگر متفاوت و منحصر به فرد است اما شیوه برخورد پزشک با بیمار و استفاده از متدهای علمی بروز در نتیجه جراحی بسیار موثر است. معمولا بیماران سعی میکنند تحت نظر پزشک مخصوص به خود باشند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

پرس و جو از بیماران
گوگل و شبکه های اجتماعی

جستو جو در گوگل و شبکه های اجتماعی

به طور کلی با جست جو در اینترنت می توان علاوه بر شناخت بیماری ها و راه های درمانی آنها پزشکان مجرب را نیز شناخت.

شبکه های مجازی بسیاری در کشور وجود دارند در این بین پزشکان بسیاری اقدام به راه اندازی صفحه های مربوط به خود نموده و بروز ترین اطلاعات پزشکی را در صفحات خود به اشتراک گذارده اند.

مشاوره آنلاین پزشک

دلایل متعددی وجود دارد که افراد می توانند از مشاوره های آنلاین در سراسر کشور استفاده کنند. یکی از مهمترین آنها همین شرایط کرونایی است که کل دنیا رو درگیر خود ساخته است . مخصوصا در این دوران مشاوره گرفتن از افراد متخصص و فوق تخصص در زمینه های مختلف پزشکی از اهمییت دوچندانی برخوردار شده است.

مشاوره انلاین ماوراطب

هزینه های بهترین متخصص مغز و اعصاب

به طور کلی هزینه های درمانی در حوزه مغز و اعصاب در تهرانو سایر شهر ها بستگی به وضعیت بیماریدارند. تعرفه های ویزیت، آزمایش ها، و معاینات بطور کامل بر اساس نرخ های نظام پزشکی مصوب هستند. در صورتی داشتن بیمه های درمانی، بر اساس میزان فرانشیز و پوشش بیمه، هزینه های پرداختی از طرف شما متغیر خواهند بود.

سوالات متداول

کلام آخر

اگر در انتخاب متخصص مغز و اعصاب توجه و دقت کافی را به خرج ندهید ممکن است متحمل خسارات و عوارض جبران ناپذیری شوید. پس در انتخاب متخصص مغز و اعصاب هوشمندانه عمل کنید و از سلامتی خود محافظت کنید.

شماره تماس:

۰۲۱۲۶۷۱۴۰۵۸

شماره همراه:

۰۹۹۰۰۹۹۴۹۷۵

آدرس مطب:

تهران، ابتدای پاسداران، روبروی نگارستان ششم، ساختمان تندیس یک، طبقه پنجم، واحد ۲۱

لوکیشن دکتر احمد قمی فر

 

دکتر قمی فر

دکتر احمد قمی فر متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات هستند و در زمینه الکتروفیزیولوژی بالینی ( نوار عصب و عضله، نوار مغز و نوار چشم ) دارای تخصص می باشند.

50 پاسخ

  1. سلام
    با تشکر از مقاله خیلی خوبتون

    در مورد داروهایی که برای سندرم پاس بی قرار تجویز میشه لطفا از عوارضشون میگید؟ آیا همون داروهای پارکینسون تجویز میشه؟

    1. با سلام
      متخصص مغز و اعصاب( neurologist )  کسی است که در زمینه مغز و اعصاب دوره های آموزشی تخصصی را گذرانیده است. در واقع این دسته از متخصصین می توانند روند تشخیص و درمان تمامی مشکلات و بیماری هایی که در بخش  های مختلف سیستم عصبی مرکزی ایجاد شده اند را انجام دهند.

  2. دکتر جان خسته نباشید
    یه سوال داشتم از خدمت شما
    کسی که اختلال دو قطبی داره
    قرص دپاکین باید مصرف کنه یا لیتیوم؟
    ممنون میشم پاسخ بفرمایید.

  3. دکتر مامان من هر چند دقیقه یکبار تشنج شدید میکنه بعد بردیمش بیمارستان اولش احتمال صرع دادن بعد گفتن صرع نیست کی میتونیم بیایم پیش شما برای ویزیت؟

  4. پدر من دچار فراموشی شده بودند و ممکن بود به آلزایمر حاد دچار بشن، دکتر قمی فر مشکل ایشونو با یک ویزیک حل کرد، الان خیلی بهترن، فرسایش سلول های خاکستریشون خیلی کند شده

  5. سلام آقای دکتر. من اخیرا جراحی دیسک لامینکتومی انجام دادم…بعد از یک و ماه و نیم هیچ مشکلی نبود!!جدیدا کمی درد تو ناحیه باسن اونم به صورت مقطعی در طول روز دارم که اونم نهایتا یک ربع یا بیست دقیقه اذیت می کنه… بعضی وقت ها هم در طول روز فقط در چند قدم که بر میدارم صدای قرچ قرچ میاد انگار دو تا استخوان بهم برخورد می کنند و دیگه قطع میشه آیا این موارد جای نگرانی داره!؟
    (از پودر استخوان برای جوش خوردن لقی مهره استفاده کردند)
    آیا کمربندی که دائم می بندم و سفت به عضلات می چسبه ،امکان داره باعث به وجود اومدن این درد ها بشه!؟

  6. سلام
    من حدود ۶ ماه هست که سرگیجه دارم سی اسکن و نوار مغز و تمام آزمایشات لازم رو دادم اما پزشک گفت هیچ مشکل مغزی نداری. من واقعا نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم شما راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *