دکتر احمد قمی فر / بیماری های شایع مغز و اعصاب / میگرن چشمی و درمان قطعی آن
درمان قطعی میگرن چشمی

میگرن چشمی و درمان قطعی آن

میگرن اورا

میگرن چشمی عارضه نادری است که با کاهش موقتی بینایی به صورت جزئی یا کامل، در یک چشم بروز می‌کند. از دست دادن بینایی در میگرن چشمی اغلب کمتر از یک ساعت به طول می‌انجامد و این حالت معمولاً با سردرد همراه است. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا شما را با میگرن چشمی و علل و علائم آن آشنا سازیم.

میگرن چشمی چیست ؟

میگرن چشمی در واقع نوعی میگرن می باشد که باعث احساس اختلال دید در چشم فرد می گردد . میگرن چشمی  می تواند با سردرد هم بدون سردرد باشد. حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد از کسانی که درگیر بیماری میگرن چشمی هستند با “اورا” دست و پنجه نرم می کنند. اورا نوعی اختلالات گذاری دیداری، حسی و زبانی و یا حرکتی محسوب می شود. در صورتی که شخص میگرن چشمی داشته باشد و سردرد نداشته باشد و فقط علائم “اورا” داشته باشد در واقع درگیر میگرن خاموش شده است. این بیماری نسبتا نادر است و در افرادی که سن بالایی دارند بیشتر دیده می شود.

علائم میگرن چشمی

میگرن چشمی که باعث سردرد و حملات کوتاه مدت نابینایی و مشکلات بصری مانند فلاش زدن در چشم می‌شود، می‌تواند هر چند ماه یک بار رخ دهد. سایر علائم میگرن چشمی عبارتند از :

• اختلال در بینایی به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه که فقط یک چشم را درگیر می‌کند.
  • جرقه‌ها و نورهای رقصان، خطوط زیگزاگی، اسکوتوما و نقطه کور یا از دست دادن دید نسبی یک چشم از علائم میگرن چشمی می باشد.
  • سردرد ضربان‌دار که از یک طرف سر شروع می‌شود و گاهی تا طرف دیگر هم کشیده می‌شود.

این سردرد می‌تواند قبل، همزمان یا بعد از اختلالات بینایی اتفاق بیفتد و ۴ تا ۷۲ ساعت ادامه داشته باشد. از دست دادن کامل دید یک چشم در طول هاله میگرن چشمی که باید حداکثر زیر یک ساعت از بین برود.

• گفتار مبهم
  • اختلال در مهارت های حرکتی
  • حساسیت به نور و صدا
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در یک طرف بدن
  • دردی که با انجام فعالیت تشدید می شود

عواملی که سبب بروز میگرن چشمی می شوند

علتی به طور قطع سبب بروز این اختلال نمی گردد اما دلایلی مانند التهاب در مغز ، تورم رگ های خونی و فشار بر اعصاب می تواند خطر بروز این بیماری را بیشتر کند.
اورا میگرن یا میگرن چشمی ممکن است به دلیل فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در سطح خارجی مغز یا قشر مغز نیز ایجاد شود که به آرامی مانند موجی بر روی قسمت بینایی مغز پخش می شود.
همچنین به نظر می رسد که میگرن چشمی به نوعی با با ژن های فرد نیز ارتباط دارد. حملات این نوع میگرن در زنان ممکن است با تغییرات هورمونی که در طول چرخه قاعدگی اتفاق می افتد ، ارتباط داشته باشد. عوامل محرک این نوع از میگرن در هر کسی متفاوت است، اما موارد شایع آن عبارتند از:

• خیره شدن به یک صفحه به مدت طولانی
  • رانندگی در مسافت های طولانی
  • زیر نور شدید یا ضعیف بودن
  • صرف نظر کردن از وعده های غذایی
  • کمبود آب بدن
  • خواب کم یا زیاد
  • تغییرات هورمونی
  • تغییرات آب و هوا
  • الکل
  • اضطراب و استرس
  • بوهای شدید
  • سرو صداهای بلند
  • مصرف کافئین بیش از حد و یا ترک آن
  • نیترات ها ی موجود در مواد غذایی(Nitrates)، مانند آنهایی که در گوشت های اغذیه فروشی و بسیاری از وعده های غذایی آماده هستند.
  • آسپارتام (Aspartame)
  • تیرامین (Tyramine)، که در انواع پنیرهای کهنه، لوبیای فاوا، سوسیس خشک، محصولات سویا و ماهی دودی وجود دارد
  • مونوسدیم گلوتامات (Monosodium glutamate/MSG)
  • گرمای بیش از حد یا ارتفاع زیاد

درمان میگرن چشمی چگونه است ؟

درمان میگرن چشمی

در قدم اول برای درمان میگرن چشمی شناخت محرک هاست .از آن جایی که عوامل محرک متعددی برای بروز حمله میگرنی وجود دارد، شناسایی محرک‌های خاص هر بیمار و دوری از آن‌ها می‌تواند اولین قدم در کنترل بیماری میگرن چشمی باشد.

درمان با دارو

مصرف برخی از داروها مانند ارنوماب می‌توانند به کاهش علائم میگرن چشمی کمک زیادی کند. این داروها از فعالیت مولکول‌های دخیل در ایجاد میگرن جلوگیری می‌کنند. درمان میگرن چشمی با دارو معمولاً شامل تسکین درد برای هرگونه سردرد و قرار نگرفتن در معرض هر چیزی است که می‌تواند باعث ایجاد میگرن شبکیه شود. پزشک ممکن است گاهی داروهایی تجویز کند، مانند:

• آسپرین برای کاهش درد و التهاب
  • مسدود کننده بتا که ممکن است به شل شدن عروق خونی کمک کند
  • یک مسدود کننده کانال کلسیم که ممکن است از تنگ شدن عروق خونی جلوگیری کند
  • داروی ضد افسردگی سه حلقه‌ای که ممکن است به جلوگیری از میگرن کمک کند
  • ضد صرع و تشنج که ممکن است به جلوگیری از میگرن کمک کند

تزریق بوتاکس

ممکن است پزشک متخصص مغز و اعصاب برای افراد مبتلا به میگرن مزمن چشمی تزریق بوتاکس را تجویز کند. بوتاکس می‌تواند از ایجاد میگرن‌های مزمن جلوگیری کند و همچنین اسپاسم را مرتفع کند. این روش دائمی نیست و هر چهار ماه یکبار باید تکرار شود.

اصلاح سبک زندگی

بیماران مبتلا می‌توانند با شناسایی عواملی که موجب تحریک میگرن در آنها می‌شود؛ بیماری خود را کنترل کنند. ترک سیگار، تأمین آب بدن، داشتن یک برنامه منظم خواب، پرهیز از نوشابه‌های کافئین دار و مشروبات الکلی، پرهیز از ترشیجات، پرهیز از غذاهای دودی و پیاز خام، زندگی در نواحی معتدل، دوری از عوامل استرس‌زا، انجام ورزش‌هایی مانند یوگا و انجام مدیتیشن می‌تواند تا حدود زیادی حملات میگرنی را کاهش دهد.

عوارض میگرن چشمی

میگرن خاموش در واقع برخی از علائم میگرن را دارد اما بدون سردرد ایجاد می شود. علائم بصری ناشی از میگرن هم ترسناک است و هم رویکرد ناتوان کننده دارد. اما اینطور که مشخص است اغلب کوتاه مدت است. در صورتی که علائم غیر معمول باشد شاید بین چند ساعت تا چند روز فرد را درگیر کند. در صورتی که شخص درگیر میگرن شبکیه باشد، ممکن است که سردرد او ادامه دار شود و د یک چشم احساس کوری داشته باشد که البته کمتر از یک ساعت طول می کشد.