دکتر احمد قمی فر / بیماری های شایع مغز و اعصاب / درمان قطعی دیسک گردن بدون جراحی
۶ دقیقه
درمان دیسک گردن بدون جراحی

درمان قطعی دیسک گردن بدون جراحی

آنچه می خوانید...

راه های بدون جراحی درمان دیسک گردن چیست؟ دیسک گردن یکی از علل شایع گردن درد است که به بازو می رسد. مشکل زمانی است که دیسک شما جابه جا می شود و شروع به فشار روی عصب مجاور می کند که باعث درد، بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن و احتمالا ضعف می شود.
در این مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم درمان هایی بجز جراحی نیز برای دیسک گردن وجود دارد.

توضیحی در رابطه با دیسک گردن

دیسک گردن یکی از علل شایع گردن درد است که در نهایت منجر به درد بازو می شود. مشکل زمانی است که دیسک شما جابه جا می شود و شروع به فشار روی عصب مجاور می کند که باعث درد، بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن و احتمالا ضعف می شود.

فتق دیسک یکی از علل شایع درد و ناتوانی است. در این شرایط درمان محافظه کارانه (غیر جراحی) ترجیح داده می شود؛ زیرا درد اغلب بدون جراحی بهبود می یابد.

متخصص مغز و اعصاب ممکن است چندین درمان محافظه کارانه مانند تزریق اپیدورال یا بلوک های عصبی را به شما پیشنهاد دهد که درد گردن و بازو را تسکین داده و در عین حال به شما امکان بهبودی می دهد.

علت درد در ناحیه گردن

هفت دیسک در ناحیه گردن شما وجود دارد. گردن فشار چرخشی بیشتری نسبت به سایر نواحی مانند ناحیه قفسه سینه (وسط پشت) دریافت می کند تا بتواند حرکات سر را فعال کند. بنابراین، ستون فقرات گردنی شما بیشتر در معرض آسیب دیسک است.

ضربه یا ساییدگی ساده که با افزایش سن مشاهده می شود می تواند باعث تعدادی از مشکلات رایج دیسک شود. درد ناشی از آسیب دیسک با ترکیبی از موارد زیر شروع می شود:

  1. آسیب عصبی: دیسک آسیب دیده به عصب فشار می آورد و باعث ایجاد درد در یک الگوی خاص در پایین بازو می شود.
  2. التهاب: زمانی ایجاد می شود که مرکز ژل مانند دیسک نشت و اعصاب مجاور را تحریک کند. این می تواند پس از پارگی دیسک (شکستگی در حلقه خارجی) یا پس از برآمدگی دیسک (نشتی بدون شکستگی در حلقه بیرونی) اتفاق بیفتد.
  3. اسپاسم عضلانی: درد در نتیجه سفت شدن عضلات در ناحیه آسیب دیده شروع می شود.

علائم دیسک گردن

فتق دیسک علائم درد را به صورت الگوی در امتداد مسیر عصب نخاعی تحت فشار ایجاد می کند. همچنین، تحریک آنولوس، حلقه سخت اطراف دیسک، ممکن است باعث درد مکانیکی گردن شود.

علائم و نشانه های فتق دیسک گردن:

  • درد عمیق در گردن یا بی حسی و سوزن سوزن شدن در بازو و انگشتان (درد تابشی)
  • درد ممکن است با حرکت ناگهانی گردن یا تکان دادن گردن ایجاد شود.
  • درد با حرکت بدتر می شود.
  • درد ناشی از تشعشع ممکن است با نگاه کردن به سمت بالا و دور، به سمت دردناک بدتر شود.
  • درد با استراحت بهبود می یابد.
  • ضعف عضلانی (مشکل در نگه داشتن/بلند کردن وسایل)

راه های درمان دیسک گردن بدون جراحی

تا زمانی که شرایط اضطراری وجود نداشته باشد، مانند فشار دادن دیسک بر روی نخاع یا افزایش ضعف، جراحی اولین گزینه درمان دیسک گردن نیست. بهبودی اغلب در طی چند هفته تا چند ماه با درمان های محافظه کارانه (غیر جراحی) اتفاق می افتد. درمان دیسک گردن بدون جراحی با کاهش التهاب اطراف دیسک و اعصاب آسیب دیده و با کاهش درد کار می کنند.

مهم است که با متخصص مغزو اعصاب خود مشورت کنید؛ زیرا ممکن است دیسک در MRI یا CT فتق به نظر برسد، اما دلیل اصلی درد شما نباشد. به طور مشابه، فتق دیسک ممکن است در MRI/CT کم به نظر برسد؛ اما باعث درد شدید شما شود. بنابراین، پزشک باید قبل از شروع درمان، یافته های شما در معاینه فیزیکی را با آزمایش های تصویربرداری مقایسه کند.
درمان دیسک گردن و درد ناشی از بازو احتمالا شامل تزریق، داروهای خوراکی، فیزیوتراپی و سایر گزینه ‌های مشابه محافظه ‌کارانه و کم تهاجم خواهد بود.

تزریقات

  • تزریق استروئید اپیدورال: این تزریق با یک استروئید ضد التهابی به فضای اپیدورال (فضای کنار دیسک) است. تزریق استروئید اپیدورال می تواند درد را در چندین سطح در ستون فقرات درمان کند. در نظر گرفته شده است که التهاب را به طور مستقیم در اطراف ریشه های عصبی آسیب دیده و پشت دیسک ها کاهش دهد.
  • بلوک انتخابی ریشه عصبی: این در درجه اول یک تزریق تشخیصی برای تعیین دقیق محل عصب تحریک شده است.

داروها

پزشک شما داروهای بدون نسخه را تجویز می کند، سپس در صورت نیاز به سراغ داروهای تجویزی می رود.

داروهای مورد استفاده برای درمان دیسک گردن:

  • داروهای ضد التهابی – (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (مانند ادویل، موترین) یا مهارکننده‌ های COX-2 (مانند سلبرکس) به کاهش درد ناشی از التهاب کمک می‌ کنند.
  • استروئیدها – مانند متیل پردنیزولون (Depo-Medrol) را می توان به شکل قرص در طول یک هفته برای کاهش التهاب تجویز کرد.
  • شل کننده های عضلانی – اسپاسم عضلانی را که از ناحیه فتق دیسک شروع می شود، کاهش می دهد.
  • داروهای ضد افسردگی – به کاهش سوزن سوزن شدن، درد ناشی از نوع عصبی (درد نوروپاتیک) و بهبود خواب کمک می کند.
  • داروهای ضد تشنج – داروهایی که تشنج را کنترل می کنند، درد عصبی ناشی از فتق دیسک را نیز درمان می کنند.
  • مسکن ها – برای دردهای شدید و برای بیماران مناسب برای مدت محدودی برای کاهش درد شدید ناشی از فتق دیسک تجویز می شود.

فیزیوتراپی و سایر تکنیک های بدون جراحی

  • فیزیوتراپی: تمریناتی را ارائه می دهد که برای کشش عضلات گردن و به حداقل رساندن درد ناشی از فتق دیسک طراحی شده اند.
  • کاهش فعالیت: رسیدن به بالای سر، چرخش گردن یا بلند کردن گردن ممکن است درد را در دوره بلافاصله پس از فتق دیسک افزایش دهد.
  • بریس های گردن: بریس گردن ممکن است مقداری استراحت برای ستون فقرات گردنی ایجاد کند.

مزایای درمان دیسک گردن غیر جراحی

  • از سندرم درد پس از جراحی اجتناب کنید: درد طولانی مدت پس از جراحی های ناموفق که شامل بافت اسکار زیادی است شروع می شود و می تواند منبع جدیدی از درد و محدودیت حرکت گردن باشد.
  • زمان نقاهت کوتاه: جراحی به یک دوره نقاهت از چند هفته تا چند ماه نیاز دارد. درمان محافظه کارانه به شما امکان می دهد تا سریع تر بهبود پیدا کنید.
  • خطر کمتر: معمولا روش های کم تهاجمی خطر بسیار کمتری دارند.
  • بدون اسکار برشی: درمان های محافظه کارانه حداقل تهاجمی هستند و حداکثر شامل یک سوزن می شوند. زخم های دردناکی که نیاز به بهبود دارند نخواهید داشت.

دکتر قمی فر

دکتر احمد قمی فر متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات هستند و در زمینه الکتروفیزیولوژی بالینی ( نوار عصب و عضله، نوار مغز و نوار چشم ) دارای تخصص می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *